Storytelling – jak skutecznie zbudować dobrą historię?
Sztuka opowiadania historii, czyli storytelling, to umiejętność świadomego budowania relacji poprzez oddziaływanie na wyobraźnię i emocje obiorcy za pomocą opowieści. Takiej, która intryguje, bawi, uczy, ale przede wszystkim wciąga i niesie jakąś wartość. Jak stworzyć historię, aby skutecznie budować za jej pomocą wizerunek marki? W dzisiejszym wpisie odpowiemy na to pytanie.
Odpowiednie przygotowanie
Na samym początku powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- co chcemy osiągnąć poprzez storytelling,
- kto będzie bohaterem naszej opowieści,
- jaka będzie jej fabuła oraz kolejność wydarzeń.
Żeby dobrze opowiedzieć historię, należy poznać potrzeby potencjalnych odbiorców, ich pragnienia oraz oczekiwania wobec marki. Warto komunikować się w mediach, z których najczęściej oni korzystają. Niezależnie od tego, czy będzie to film, artykuł na blogu czy treści na kanały social media – historia spełnić może marketingowe oczekiwania.
Storytelling to opowiadanie historii prostych, z jasnym przekazem. Dobra opowieść to taka, którą łatwo zapamiętać i zrozumieć. Nie może ona też być nudna, co jednak nie oznacza, że musi być krótka. Warto również wykorzystać jakiś element zaskoczenia. Dzięki temu opowieść wciąga, staje się nieprzewidywalna. Zaskakujące zakończenie oraz historia pozostająca w myślach odbiorców przez długi czas – właśnie o to chodzi.
Historia z pewnością nie będzie dobra, jeśli nie będzie oddziaływała na emocje. Można wzbudzać radość, smutek, czy nawet gniew. Jeśli opowieść wywoła emocje, ludzie z pewnością zechcą się nią podzielić. Tworząc historię, należy również zapomnieć o biznesowym slangu i trudnych dla odbiorcy zwrotach. Najlepiej w jak najprostszych słowach opowiedzieć o tym, co jest istotne dla marki.
Jeśli nasza historia będzie realistyczna, a na dodatek poruszymy w niej ciekawą tematykę, z pewnością łatwiej trafi ona do odbiorców. Można wpleść ją w reklamę, artykuł, ale też inne narzędzia marketingu online, jak na przykład newsletter. Content marketing pełni ważną funkcję przy promocji firmy, dlatego warto otwierać się na nowe rozwiązania, takie jak właśnie storytelling.
O czym pamiętać?
- Sprawdźmy konkurencję – zanim stworzymy historię marki lub danego produktu, warto zorientować się, jakie opowieści snuje konkurencja. Notujmy ciekawe pomysły i rozwiązania, które przemawiają do naszej wyobraźni. Kiedy już uzbieramy kilka pomysłów, ustalmy, które z nich będą najlepszą inspiracją i w jaki sposób możemy zaczerpnąć z nich coś dla siebie. Należy również dodać, że kreatywność nie jest talentem, ale kwestią obycia i odnalezienia się pośród wielu otaczających nas inspiracji.
- Spójność – storytelling jest elementem spójnego wizerunku marki. Pamiętajmy, że tworzony komunikat to jeden z puzzli strategii firmy. Koniecznie upewnijmy się, że będzie on pasował do tego, co tworzyliśmy wcześniej.
- Zasięg – w dobie mediów społecznościowych to jeden z elementów decydujących o tym, czy akcja marketingowa stanie się sukcesem, czy też w ogóle nie zostanie zauważona. Jeśli historia będzie dobrze zbudowana i zdoła wzbudzić emocje u oglądających, będą oni ją sobie przekazywali. Wówczas zasięg akcji będzie stale rósł.