Marketing barw – w jaki sposób kolory wpływają na odbiorców?

Barwy w marketingu mają ogromne znaczenie. Decydują między innymi o tym, jak konsumenci postrzegają markę oraz czy dokonają zakupu. Wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, że kolory zachęcają nas do konkretnych działań. Dlatego też w dzisiejszym wpisie wyjaśnimy, w jaki sposób kolory na stronie internetowej oddziałują na jej użytkowników.

Psychologia koloru – co to jest?

Pokazuje ona, jaki wpływ na emocje i zachowanie człowieka mają poszczególne barwy. Precyzyjnie dobrane kolory na stronie internetowej mogą wywoływać konkretny nastrój u odbiorcy oraz w znaczący sposób zwiększyć ilość osób odwiedzających daną witrynę. Każdy kolor to osobne zastosowanie, dlatego warto testować różne rozwiązania. Właściwe wykorzystanie barw to podstawa podczas kreowania marki i utrwalania jej wizerunku w sieci.

Każdy kolor wywołuje inne emocje

  • Czarny – kojarzony jest z tajemniczością, mocą oraz elegancją. Kolor symbolizuje także wysoki standard. Luksusowe marki często korzystają z wyrazistej czerni, aby podkreślić prestiżowy charakter usług lub produktów. To również idealne tło uwypuklające inne barwy. Czerń będzie znakomitym rozwiązaniem, jeśli sprzedajemy ekskluzywne produkty, jak na przykład drogie zegarki czy luksusowe samochody.
  • Niebieski – symbolizuje prawdę, mądrość oraz lojalność. Najlepiej tym kolorem promować produkty lub usługi związane z czystością (środki czystości czy filtry wodne), a także powietrzem i niebem, czyli na przykład linie lotnicze. Niebieski kojarzy się z bezpieczeństwem, jeśli więc firma zajmuje się ubezpieczeniami czy też finansami, warto zastosować właśnie taką kolorystkę. To jeden z najczęściej używanych kolorów ze względu na jego popularność wśród odbiorców.
  • Zielony – kolor natury symbolizujący harmonię oraz świeżość. W marketingu najlepiej sprawdzi się do pokreślenia nieszkodliwości, na przykład środków medycznych, czy też naturalnego pochodzenia żywności. Jeśli strona ma cokolwiek wspólnego z naturą, zielony będzie dobrym rozwiązaniem.
  • Żółty – stymuluje do działania, ale również wzbudza apetyt. Badania wykazują, że zwiększa on gotowość do podjęcia akcji. To dlatego, że żółty kojarzy się z dobrą zabawą oraz relaksem, a to dostarcza do naszego mózgu dopaminę i daje uczucie szczęścia. Świetnie sprawdzi się do promocji dziecięcych produktów. Natomiast unikać powinny go osoby sprzedające prestiżowe produkty – luksusowy garnitur na żółtym tle nie wyglądałby zbyt zachęcająco.
  • Pomarańczowy – symbolizuje głównie energię oraz ciepło. Idealny dla firm, które łączą pasję z profesjonalizmem, a w biznesie liczy się dla nich kreatywne działanie. Jeśli chcemy zwrócić uwagę klientów na przekazywaną przez firmę pozytywną energię, zdecydujmy się na pomarańcz.

Jak widać, kolory na stronie internetowej mogą mieć duży wpływ na sukcesy sprzedażowe. Z ich pomocą można pokreślić konkretne elementy lub hasła, na przykład „Promocja”. Jaskrawe barwy służą do sprzedawania, natomiast stonowane lepiej posłużą jako tło. Do wyróżnienia przycisków typu Koszyk czy Call-To-Action najlepiej nada się kolor żółty, czerwony oraz zielony.