Kilka słów o projektowaniu logo
Projektowanie logo to ogromne wyzwanie. Największą zmorą grafika jest klient ze źle zaprojektowanym logo. Budowanie strony internetowej z logo rodem z lat 90-tych spędza sen z powiek. A więc co robimy? Proponujemy klientowi nowe logo i nową identyfikację.
Czym jest logo?
Logo to znak marki. Ma na celu odróżnienie firmy od konkurencji. Przy projektowaniu logo ważny jest dialog między projektantem a klientem. Ważna jest analiza firmy:
- historia firmy
- jak firma chce być postrzegana
- do jakiej grupy odbiorców dociera
Zaczynając projektowanie logo powinniśmy poznać podstawy. Logo składa się z sygnetu (znaku graficznego) i logotypu (znaku typograficznego). Niektóre firmy mają logo złożone jedynie z sygnetu lub logotypu.
Projektowanie logo – jak powinno wyglądać dobre logo.
Teraz kilka zasad, które pomogą nam zaprojektować dobre logo. A jakie to dobre logo? Dobre logo musi być proste, uniwersalne i czytelne. Dobre logo to takie, które robi wrażenie w samej czerni i bieli. Musi się wyróżniać na tle konkurencji i być ponadczasowe. Problem mód i powielanych motywów pojawia się wszędzie, również w projektowaniu logo. Przykładem może być obrys auta pojawiający się przy komisach i warsztatach samochodowych, lub nożyczki przy salonie fryzjerskim. Jednym z trendów ostatnich lat były tzw. loga „hipsterskie”. Powstał nawet żartobliwy generator do tworzenia „hipsterskiego” loga www.hipsterlogogenerator.com. Trendy w projektowaniu logo możemy zobaczyć tutaj https://www.logolounge.com/trend-reports. Unikajmy ich, jeśli logo ma funkcjonować dłuższy czas.
Unikajmy banalnych skojarzeń, a jeśli już ich używamy, przedstawmy je w jakiś oryginalny sposób.
Logo nie musi dosłownie informować czym zajmuje się firma. Przykładem mogą być marki samochodowe. Mazda w swoim logo ma skrzydła odzwierciedlające ciągły rozwój firmy, logo
BMW nawiązuje do śmigła samolotu, a motyw niebiesko-białej szachownicy odnosi się do bawarskiej flagi. Logo Skody to połączenie Indianina w pióropuszu ze strzałą, a Mercedes ma
gwiazdę, która miała symbolizować trzy kierunki rozwoju firmy: samochody, samoloty i łodzie. Dobrym sposobem na uniknięcie banału jest stosowanie błyskotliwych połączeń w logo, oraz
przemyślane wykorzystywanie pustej przestrzeni.
Jeśli mamy już logo, warto przygotować również księgę znaku dla prawidłowego używania. W księdze znaku znajdują się m. in. takie informacje jak:
- opis znaczenia logo
- budowa i proporcje logo
- jego dopuszczalny rozmiar minimalny
- zestawienie kolorów tła dopuszczalnych i zabronionych
- wersje loga (pionowa, pozioma, wersje mono i achromatyczne)
- obszar bezpieczny, czyli margines wokół logo
- kolory (CMYK, RGB, Pantone)
- typografię
- przykłady prawidłowej i nieprawidłowej formy logo
Identyfikacja wizualna firmy.
Poza logiem firmę buduje system identyfikacji wizualnej firmy, na którą składa się kolorystyka, czcionki, układ i dodatkowe elementy graficzne. Całość jest wdrażana w papierach firmowych,
teczkach, wizytówkach, identyfikatorach pracowników, drukach i formularzach, reklamie, architekturze, wystroju wnętrz, stronach internetowych, aplikacjach, samochodach służbowych
oraz ubiorze pracowników. Budując tożsamość wizualną firmy trzeba dążyć do rozpoznawalności marki nawet po usunięciu logo z materiałów marketingowych. Dobrym przykładem może być logo i identyfikacja banku PKO BP. Ponadczasowa skarbonka to projekt Karola Śliwki, stworzony w 1968 roku. Lifting marki przeprowadziło White Cat Studio w 2011 roku. Efektem pracy jest zaprojektowany font, gradient i czerń, która zastąpiła granat.