Co MUSI zawierać Twoja strategia marketingowa

W dzisiejszym świecie biznesu online skuteczna strategia marketingowa jest niesamowicie ważna. Bez dobrze przemyślanego i trafnego planu, trudno jest skierować swoje wysiłki na dobre tory. W tym wpisie przedstawimy Ci, co koniecznie musi zawierać Twoja strategia marketingowa, żeby była skuteczna.

Określenie celów

Zanim przystąpisz do tworzenia strategii, powinieneś wiedzieć, po co to robisz. Jaki cel chcesz osiągnąć za miesiąc, 3 miesiące, a jaki za rok. Bez określenia celów nie będziesz w stanie jasno stwierdzić, czy Twoje działania przynoszą rezultaty i czy strategia jest skuteczna. Zacznij od tego! Zastanów się, jakie cele biznesowe chcesz osiągnąć. Niech będą mierzalne i określone w czasie, żebyś po jego upływie był w stanie jednogłośnie stwierdzić czy udało Ci się je osiągnąć, czy nie.


Analiza rynku i konkurencji

Ta zasada obowiązuje, nawet jeśli prowadzisz bardzo, bardzo mały biznes. Poznanie bezpośrednich konkurentów jest kluczowe z dwóch powodów. Po pierwsze, dzięki temu znasz ich słabe punkty i jesteś w stanie stworzyć i wyeksponować swoją przewagę rynkową. Po drugie, im bardziej Twoja marka przypomina konkurencję, tym bardziej na minus dla Ciebie! Powinieneś skupić się na tym, żeby jak najbardziej się wyróżnić: to oczywistość, ale wciąż jest odsetek firm, które upadają, bo po prostu kopiują swoją konkurencję. Czasami marki robią to nieświadomie, nie zdając sobie sprawy, że odbiorcy już daną rzecz kojarzą z inną marką. Jeśli jeszcze nie przeanalizowałeś konkurencji, zrób to! 

Przeczytaj też Buyer Persona – czym jest i czemu jej potrzebujesz


Określenie grupy docelowej

Kluczowym elementem skutecznej strategii marketingowej jest identyfikacja i zrozumienie grupy docelowej.  W wielkim skrócie chodzi o odpowiedzenie sobie na pytanie: kim są moi klienci? Pamiętaj, że nie samą demografią marka żyje. To, co jest faktycznie najważniejsze, to psychografia, czyli problemy, potrzeby i pragnienia Twojego klienta. Powinieneś więc skupić się na tym, żeby Twoja strategia uwzględniała aspekty psychografii i regularnie je komunikować! 


Wybór odpowiednich kanałów marketingowych


Tiktok, Facebook, Instagram, mailing….Wybór platformy marketingowej wcale nie jest taki łatwy! Musisz być tam, gdzie są Twoi odbiorcy, a ma na to wpływ między innymi wiek. Na Tiktoku zastaniesz zupełnie inną grupę odbiorców, niż na LinkedIn i musisz o tym pamiętać. Często firmy nie mają takich mocy przerobowych, żeby być na każdej platformie. Jest to zupełnie zrozumiałe i może wyjść na korzyść! Lepiej być w jednym miejscu na 100% niż w kilku, ale po łebkach.

Plan na content


Twoja strategia musi uwzględniać taktykę tworzenia wartościowych treści. Działanie online w głównej mierze opiera się na sprawnym operowaniu contentem i to właśnie jakościowa treść przyciąga. Twój plan działania powinien przewidywać, jakie treści będziesz publikować i jak często. Dobrze to przemyśl, żebyś był w stanie utrzymać regularność publikacji. Dlatego wybierz platformę, z którą czujesz się najlepiej i działaj! Stwórz harmonogram publikacji i niech Twoje treści niosą się w świat:)