Redaktor vs copywriter – jaki zawód jest lepszy?
Redaktor to powszechnie znany zawód. Od niedawna coraz popularniejszy na rynku pracy staje się copywriter. Z pozoru te dwie profesje są do siebie bardzo podobne, jednak często można spotkać się z zarzutem, że copywriter to mniej ambitny zawód. Czy jest tak rzeczywiście i z czego wynika takie przekonanie?
Na czym polega praca copywritera i redaktora?
W obu przypadkach wymaga się podobnych kompetencji, tj. umiejętności pisania pod presją czasu, szybkiego zdobywania informacji czy perfekcyjnej znajomości zasad poprawnej polszczyzny. Różne jest przeznaczenie tekstów. Redaktor pisze o aktualnych wydarzeniach, a dostarczane przez niego materiały powinny mieć charakter czysto informacyjny. Z kolei copywriter tworzy treści na potrzeby kampanii marketingowych: artykuły sponsorowane, opisy na stronę, blogi firmowe, slogany itp. Zadaniem tych tekstów jest, bardzo upraszczając, sprzedaż i zainteresowanie potencjalnego odbiorcy produktami lub usługami. Stąd też bardzo często można spotkać się z zarzutem doświadczonych redaktorów, że praca copywritera jest mniej ambitna. Przedstawiciele mediów z założenia spełniają misję, chcą dotrzeć do prawdy i przekazywać zdobyte informacje szerokiemu gronu odbiorcy. Czy tak jest rzeczywiście?
Chłodnym okiem – dziennikarstwo to też sprzedaż
Jako że do tej pory pracowałam po obu stronach barykady, byłam redaktorem i copywriterem, czuję się uprawniona do wypowiedzi w tym temacie. Redaktor to bardzo wymagająca praca. Materiały muszą być przede wszystkim aktualne. W przeciwnym razie nikt nie będzie ich czytał. Oczywiście mam tu na myśli głównie informacje prasowe, a nie felietony czy reportaże, ale dla uproszczenia nie będę się zajmować pozostałymi gatunkami. Większość osób czyta gazety czy portale internetowe głównie po to, by dowiedzieć się, co się dzieje i być na czasie. Jednak materiały dziennikarskie również muszą się sprzedawać, bo w przeciwnym razie medium nie ma szans na wyrobienie statystyk, a tym samym nie będzie łakomym kąskiem dla reklamodawców. Podobnie jak copywriter, także redaktor musi dbać, by treści były pisane zgodnie z wytycznymi Google i spełniały standardy SEO. Stąd też krzykliwe tytuły, pisane na wyrost, tak często pojawiają się na większości serwisów internetowych. Nie jest więc prawdą, że praca dziennikarska to tylko i wyłącznie spełnianie misji i dostarczenie aktualnych treści. Tekst, niezależnie czy pisany stricte na potrzeby kampanii marketingowych czy też dla serwisów i gazet, musi sprzedawać.
Praca copywritera – duże wyzwanie
Copywriterzy i redaktorzy piszą czasem bardzo pokrewne rzeczy i często korzystają z tych samych materiałów. Przykładem może być np. premiera nowego samochodu. To temat zarówno dla mediów, jak i agencji marketingowych. Różnica polega jedynie na stylu pisania, ale bardzo często teksty do gazet czy portali informacyjnych są tworzone w dużej mierze na podstawie informacji pochodzących od copywriterów. W porównaniu jednak z pracą w mediach copywriter ma znacznie szerszy zakres tematów, po których się porusza. Materiały tworzy się bowiem dla wielu branż: od budowlanki przez ubrania, po zdrowie. Tym samym trzeba mieć bardzo otwarty umysł, by płynnie przechodzić z jednego tematu na drugi. W praktyce wygląda to tak, że dzień zaczyna się od pisania fachowych tekstów, np. o kotłach grzewczych, po czym tworzy się treści o charakterze lifestylowym. W pracy redaktora aż tak dużego zróżnicowania treści nie ma. Owszem byłoby krzywdzące powiedzieć, że pisze on tylko o wypadkach i polityce, niemniej jednak na pewno treści, z którymi spotykają się na co dzień nie mają tak rozbieżnego charakteru. Zanim więc następnym razem powiesz, ze copywriter to mało wymagający fach, dobrze się zastanów.