Kim jest copywriter i na czym polega jego praca?

Copywriter to stosunkowo nowy zawód. Słownik poprawnej polszczyzny pod red. Andrzeja Markowskiego z 2008 r. tłumaczy słowo copywriter jako „osoba przygotowująca teksty ogłoszeń i reklam”. Obecnie jednak przytoczona definicja jest niewystarczająca. Dowiedz się, na czym naprawdę polega ta praca.

Wraz z rozwojem internetu zwiększyło się zapotrzebowanie na różnego rodzaju treści. Przede wszystkim wynika to z faktu, że większość osób wyszukuje informacji w internecie. Stąd też tak ważne jest, by zadbać o to, by przekaz na stronie www  był czytelny, spójny, logiczny, a potencjalny klient otrzymał tam dokładanie te informacje, których szuka. Dobre opisy pomagają również w pozyskiwaniu leadów. Zoptymalizowane pod kątem wytycznych Google treści to również wyższa pozycja w wyszukiwarce internetowej, a co za tym idzie możliwość dotarcia do szerszej grupy odbiorców. Tworzeniem contentu w internecie zajmują się blogerzy, dziennikarze, redaktorzy, copywriterzy. My jednak zajmiemy się tę ostatnią profesją, bo jest ona chyba najbardziej problematyczna.

Potrzebujesz treści – znajdź copywritera

Najprościej mówiąc copywriter dostarcza treści. Pisze teksty na firmowe strony www, artykuły sponsorowane lub na potrzeby pozycjonowania. Zajmuje się również opisami produktów w sklepach internetowych, a także tworzeniem ofert, mailingów, haseł i sloganów reklamowych. Zakres usług copywriterskich jest zatem bardzo szeroki i znacznie wykracza poza słownikową definicję. Branża rozwija się bardzo dynamicznie, a zapotrzebowania na teksty stale wzrasta. Zawód copywritera jest jednak stosunkowo nowy i tak naprawdę cały czas się tworzy, powstają nawet specjalizacje w obrębie tej dziedziny. Jeszcze kilka lat temu nie było tak dużego popytu na teksty dobrej jakości. Sytuacja zmieniła się wraz z wprowadzeniem w 2011 r. przez Google algorytmu Panda, który zrewolucjonizował polski internet. Strony, które zawierały krótkie, mało wartościowe i zduplikowane treści spadały w wynikach wyszukiwania. Stąd wzrosło zapotrzebowanie na dobre teksty i nastąpił wysyp ogłoszeń o pracę na stanowisko copywriter.

Web writer , seo copywrirter, copywriter kreatywny

Wraz z intensywnym rozwojem copywritingu zaczęły się tworzyć różne specjalizacje. Wyróżnia się np. seo copywritera, czyli kogoś kto pisze teksty głównie na potrzeby pozycjonowania, które muszą zawierać kluczową frazę i być odpowiednio zoptymalizowane pod Google. Z drugiej jednak strony rozwija się stanowisko web writera  (content writera), czyli osoby piszącej treści na firmowe strony www, tworzącej mailingi, oferty, e-booki itp. Głównym celem tych przekazów jest zachęcenie użytkownika do konwersji. Teksty muszą być spójne, zawierać opis korzyści wynikającej z zakupu danego produktu lub usługi. Powinny zachęcać do kontaktu lub zostawienia danych osobowych (w zależności od branży). Istnieje jeszcze pojęcie copywriter kreatywny, które jest rozumiane przez kreację sloganów, haseł reklamowych, nazw produktów itp.