Newsletter a spam: jak nie przesadzić?
Wysyłanie maili jest bardzo popularnym narzędziem reklamowym wśród różnego rodzaju firm. Zaletami mailingu jest na pewno jego mały koszt, szybkość oraz możliwość dokładnego sprawdzenia skuteczności. Wiemy ile osób otworzyło danego maila a ile dodatkowo weszło z niego na stronę naszej firmy. Jednak zabierając się do tworzenia kampanii mailingowej trzeba być ostrożnym i zwrócić uwagę na kilka niezwykle ważnych aspektów.
Mailing do firm a mailing do osób prywatnych
Może się wydawać, że nie ma różnicy, czy wysyłamy mailing do firm, czy do osób prywatnych. Jednak wbrew pozorom wcale tak nie jest. Możemy wyróżnić trzy rodzaje adresów mailowych i każdy z tych rodzajów trzeba rozpatrywać osobno. Są więc adresy należące bezpośrednio do osób prywatnych (osób fizycznych), są adresy przypisane do spółek – adresy firmowe i po trzecie, przypadek najbardziej skomplikowany, są adresy, które stanowią połączenie dwóch poprzednich rodzajów: adresy mailowe osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą (gdy firma nie posiada osobnego adresu firmowego). Ogólnie możliwości dotyczące wysyłania wiadomości określa Ustawa o świadczeniu usług droga elektroniczną z 2002 roku, a dokładnie zawarty w niej artykuł 10. Jak to, jednak z prawem bywa jej zapisy można interpretować w różny sposób.
Zacznijmy od adresów firmowych, przypisanych do danej firmy, czy spółki. Taki adres jest podany do publicznej wiadomości na przykład na stronie internetowej firmy. Służy do kontaktu z firmą. Taki adres mailowy jest wyłączony spod działania wyżej wymienionej ustawy. Na taki adres możemy bezkarnie słać wszelkiego rodzaju oferty, reklamy, zapytania i tym podobne. Jak twierdzi osoba z jednej z firm, wynajmującej bazy mailingowe:
„Taki adres e – mail będzie adresem wyłączonym z zakresu stosowania ustawy o świadczeniu usług drogę elektroniczną (art. 10). Domniemywać można, z uwagi na powszechna praktykę stosowanie takich adresów mailowych jako adresów np. sekretariatu, jak i z uwagi na fakt, iż obiektywnie nie jest możliwa identyfikacja osoby fizycznej, do której dana wiadomość zostanie skierowana, że adres ten jest adresem osoby prawnej (spółki).” (http://www.marcinosiak.pl/mozna-spamowac-legalnie/)
W przypadku maili osób fizycznych, czyli adresów przypisanych do konkretnej osoby oferty i reklamy mogą wysyłać jedynie firmy, które uzyskały na to zgodę właściciela danego konta pocztowego. Jak taką zgodę uzyskać? Nie jest to trudne. Można na przykład na swojej stronie internetowej umieścić miejsce do wpisania maila. Pierwszy mail wysłany na podany przez użytkownika naszej strony adres powinien zawierać link potwierdzający wolę otrzymywania ofert, newslettera, czy innych tego typu maili. To w stu procentach gwarantuje, że legalnie możemy pisać na taki adres dopóki jego właściciel nie zechce zrezygnować z otrzymywania danych wiadomości. Adresy mailowe możemy też zbierać na przykład od uczestników organizowanego przez naszą firmę spotkania, szkolenia, czy innego rodzaju eventu. Pamiętajmy jednak, że musi się to wiązać z podpisaniem zgody na otrzymywanie oferty handlowej i przetwarzanie danych osobowych.
A jak jest w takim razie w trzecim przypadku? Gdy adres jest przypisany do konkretnej osoby, która prowadzi działalność gospodarczą i jest jednocześnie adresem firmowym. W tej kwestii przepisy są niejednoznaczne i prawnicy interpretują je w różny sposób. Zazwyczaj jednak skłaniają się w stronę opinii, że tego typu adresy są również objęte Ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczną. Oznacza to, że ich pozyskiwanie do bazy mailingowej powinno wyglądać tak, jak w przypadku adresów osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
„Z powyższych przepisów wynika jednoznacznie, iż adresy przedsiębiorców indywidualnych są równocześnie mailami osób fizycznych. Uznając zatem, iż ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną jest ustawą szczególną w stosunku do ustawy Kodeks cywilny oraz ustawy o ochronie danych osobowych stwierdzić należy, iż wyłącza ona możliwość wysyłki ofert handlowych na adresy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.”
(http://www.marcinosiak.pl/mozna-spamowac-legalnie/)
Jeśli ktoś chciałby bliżej zapoznać się z ustawą, o której mowa powyżej można ją znaleźć pod adresem:
(http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dnia-18-lipca-2002-r-o-swiadczeniu-uslug-droga-elektroniczna/)