Pierwsze dane z pozycjonowania! Ale o co w tym chodzi?

Sprawa jest znacznie prostsza, niż się wydaje. Nie trzeba być internetowym guru, aby odczytywać poprawnie dane z pozycjonowania, które podaje nam Analytics. Zacznijmy od pierwszego widoku raportu, który pojawia się przed naszymi oczyma

Odbiorcy ogółem, czyli ruch na naszej stronie

Na pierwszym widoku widzimy jakiś dziwny wykres, jakieś liczby i jakieś porównania procentowe. Zachodzi pytanie: co jest czym?

Z odpowiedzią przychodzi nam „samouczek”, który objaśnia poszczególne kryteria w następujący sposób:

Sesje – łączna liczba sesji w wybranym zakresie dat. Sesja to okres, w którym użytkownik aktywnie korzysta z Twojej witryny, aplikacji itp. Wszystkie dane o użytkowaniu (wyświetlanie ekranu, zdarzenia, handel internetowy itp.) są powiązane z daną sesją.

Użytkownicy – użytkownicy mający co najmniej jedną sesję w wybranym zakresie dat. Obejmuje zarówno nowych, jak i powracających użytkowników.

Odsłony – łączna liczba odsłon stron. Wliczane są tu powtórne wizyty na poszczególnych stronach.

Strony/sesja – (średnia głębokość strony) to średnia liczba stron wyświetlonych podczas sesji. Uwzględnia powtórne odwiedziny poszczególnych stron.

Śr. czas trwania sesji – Średnia długość sesji.

Współczynnik odrzuceń – to procent wizyt na jednej stronie (czyli takich wizyt, podczas których użytkownik opuścił witrynę ze strony wejścia).

% nowych sesji – oszacowanie odsetka pierwszych wizyt.

Objaśnienie to jest bardzo klarowne i dane przestają być „czarną magią”, a zaczynają prezentować konkretne informacje odnośnie ruchu i jego podziału na naszej stronie.

Pozyskiwanie ogółem, czyli skąd przyszli do nas użytkownicy

 

Tutaj zobaczyć możemy, z jakiego źródła trafił do nas dany użytkownik. Kanałów jest kilka:

Organic Search – użytkownik trafia na stronę za pomocą wyszukiwarki Google. Wpisuje dane słowo kluczowe, po czym przechodzi na naszą stronę z wyników wyszukiwania;

Direct – użytkownik trafia na naszą stronę za pomocą wpisania (lub wkopiowania) adresu naszej strony w pasek URL (przejście bezpośrednie);

Referral – użytkownik trafia na naszą stronę za pomocą klilknięcia w link na innej stronie, prowadzący do nas;

Social – użytkownik trafia na naszą stronę za pomocą kanałów social media (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, itp.);

Paid Search – użytkownik trafia na naszą stronę za pomocą płatnych reklam, jak AdWords;

Display – użytkownik trafia na naszą stronę za pośrednictwem reklam banerowych na innych stronach;

Email – użytkownik trafia na naszą stronę za pośrednictwem mailingu, który do niego wysyłamy;

(Other) – zmora wszystkich agencji, jest to ruch z nieokreślonego źródła.

Oczywiście niczym nowym nie jest fakt, że im więcej źródeł, tym większe możliwości pozyskania użytkownika.

Kiedy wiemy, do czego odnoszą się liczby, przestają być one dla nas „informacyjną papką”, z której nie jesteśmy w stanie się niczego dowiedzieć. Wręcz przeciwnie – dane zawarte w Analytics są jednymi z kluczowych! Dzięki nim możemy dowiedzieć się dokładnie, co dzieje się na naszej stronie!

Kolejną rzeczą, bardzo ważną, a nawet najważniejszą, są konwersje i ustalenie celów. Jak ustalić te cele i jak monitorować konwersje?
To przedstawię w następnym artykule z serii!