E-commerce jako szansa dla przedsiębiorczych kobiet

//E-commerce jako szansa dla przedsiębiorczych kobiet

Handel online w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie. Według raportu „Barometr e-commerce” ponad 80 proc. właścicieli sklepów internetowych jest zadowolonych z prowadzonego przez siebie biznesu. E-sklepy prowadzi bardzo wiele kobiet i jak się wydaje, taka forma działalności gospodarczej jest optymalnym rozwiązaniem dla pań, zwłaszcza matek małych dzieci i niepełnosprawnych.

Biznes typowo kobiecy?

„Puls Biznesu” pisze, że Polki zaliczają się do czołówki europejskiej pod względem przedsiębiorczości. Biorąc pod uwagę prognozy rozwoju rynku e-commerce, w 2020 roku jego wartość może wynieść powyżej 60 mln złotych, a przy ambicjach zawodowych Polek i ich dążeniu do samorozwoju, jest to bardzo dobry prognostyk. Obecnie około jednej trzeciej polskich przedsiębiorstw prowadzą kobiety. Sklep internetowy jest dobrym pomysłem na „damski” biznes; ponad 40 proc. z nich zarządzanych jest przez panie.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zauważa, że polskie bizneswomen potrafią szybko rozpoznać i zrozumieć oczekiwania grup docelowych, a także skutecznie do nich dotrzeć. Oprócz tego nie tylko swobodnie poruszają się w zagospodarowanych obszarach rynku, ale przyczyniają się do jego rozwoju poprzez poszukiwanie nisz i dzięki własnym nietuzinkowym pomysłom.

Czym i jak handlują?

Najpopularniejszymi branżami, w jakich kobiety realizują swój e-biznes, są: odzieżowa, kulturalna (płyty, filmy, książki) i dziecięca. Od kilku lat rozwija się także rękodzieło; panie wykonują np. kartki okolicznościowe ręcznie zdobione, galanterię haftowaną, kaletniczą, tekstylną. Stosunkowo daleko znajduje się branża spożywcza – Polacy wciąż preferują dokonywanie zakupów w sklepach i marketach stacjonarnych.

Inną formą e-biznesu, podejmowanego przez kobiety, jest dystrybucja towarów, pochodzących od różnych producentów, często bardzo znanych. Zazwyczaj są to produkty dla dzieci i samych kobiet, przy czym dystrybutorka podpisuje z producentem umowę, która przewiduje także szkolenie w zakresie doradztwa i testowanie produktów. Tym samym z czasem staje się fachowym doradcą klienta z doskonałą znajomością branży. Bardzo często, w związku z brakiem magazynu, w tej formie współpracy stosowany jest dropshipping. Oznacza to, że dystrybutorka poprzestaje na testowaniu produktów i zbieraniu zamówień od klientów, które następnie przesyła do hurtowni. Ta zaś kompletuje paczkę i wysyła ją bezpośrednio pod adres klienta.

Dlaczego e-biznes?

Sytuacja kobiet na rynku pracy jest ciągle gorsza niż mężczyzn, mimo dobrej koniunktury i – nade wszystko – przepisów zakazujących dyskryminacji. Pracodawcy obawiają się wciąż zwolnień lekarskich, chorujących dzieci, a ma to wpływ na dyspozycyjność pracownicy. Stąd dążenie wielu kobiet do realizacji zawodowej w pracy z domu. Sklep internetowy jest rozwiązaniem, które umożliwi nie tylko pracę, przynoszącą wymierne efekty finansowe, ale i swobodę, której nie ograniczają zwykłe zasady zatrudnienia. Kobieta, która przed urodzeniem dziecka była aktywna zawodowo, często zaczyna czuć się źle, spędzając całe dnie jedynie przy dziecku, aczkolwiek było ono niewątpliwie oczekiwane. Z kolei pani, która osiągnęła wiek emerytalny i pracodawca nie podpisał z nią nowej umowy, może poczuć się niekomfortowo jako „odstawiona na boczny tor”. Kobieta niepełnosprawna, mająca problemy z poruszaniem się, może mieć kłopot ze znalezieniem pracy poza domem mimo nawet wysokich kwalifikacji. Prowadzenie e-biznesu jest dla tych kobiet ogromną szansą na realizację planów zawodowych, połączoną z niezależnością finansową i wypracowywaniem okresu składkowego do emerytury.

Czy tylko plusy?

Oczywiście, prowadzenie sklepu internetowego to – oprócz wymiernych korzyści – także konkretne obowiązki. Trzeba być w określonych godzinach pod telefonem, odpowiadać na maile, zadbać o stronę internetową, stale ją uaktualniając. Konieczne jest pakowanie i wysyłanie paczek do klientów, przyjmowanie zwrotów, załatwianie reklamacji, marketing, czyli wszystko to, co dotyczy sklepu stacjonarnego. Oprócz tego e-sklep, jak każda działalność gospodarcza, musi mieć obsługę finansowo-księgową. Tę wprawdzie można scedować na biuro rachunkowe, jednak należy być z nim w stałym kontakcie. Wreszcie, jeżeli sama bizneswoman zajmuje się produkcją towarów na sprzedaż (rękodzieło), musi mieć na to czas. Zatem e-biznesu nie da się poprowadzić wyłącznie w pojedynkę, zwłaszcza przy małym dziecku. Niemniej, kobiety, które odnajdą pasję w tej działalności, mogą się czuć spełnione i zadowolone z życia.

Autor: Katarzyna Zgorzelska, w konsultacji z TEB Edukacja